Pagina's

zaterdag 30 juni 2012

De vijfde smaak in Utrecht


Aan de Oude Gracht in Utrecht, net buiten het winkelgebied, zit Aziatisch restaurant met Franse twist Umami. Ik stap binnen in een hip wit interieur met paarse lampen en op de achtergrond lounge muziek. Beneden in de werfkelder is de sfeer goed doorgetrokken en het is daar ook perfect vertoeven, o.a. met groepen.

Het concept is simpel en goed bedacht: je mag voor 19.95 per persoon een 3 gangen menu samenstellen. Per gang kies je 2 gerechtjes, bij de laatste gang ook 1 bijgerecht. Alles wordt geserveerd op mooie schaaltjes die in het midden van de tafel worden gezet zodat je de gerechten met elkaar kan delen. Omdat ik altijd zoveel mogelijk wil proeven word ik hier heel vrolijk van!

De gerechten maken de naam van het restaurant waar: verrassende, krachtige combinaties waarin umami naar voren komt. Als we net zitten krijgen we (van het huis) broodjes met anijs en een dip van zwarte bonen met knoflookolie. Mijn smaakpapillen zijn geprikkeld!

Zurig gemarineerde rauwe makreel met soya-mayonaise en basilicumdressing, frisse salade van garnalen en mango met een Thaise chili dressing, zachte krokant gebakken panko coquilles met knolselderijpuree en knoflook-oestersaus en ga zo maar door. Voor de prijs leuke gerechtjes van goede kwaliteit.

De kaart bestaat wel uit veel vlees en vis gerechten met weinig groente waardoor ik en mijn tafelgenoot bij de laatste gang niet alles op krijgen. Voor de vegetariƫr is er weinig keuze en de gerechten zijn niet zo spannend terwijl de Aziatische keuken dat zeker te bieden heeft.

Met de vriendelijke en vlotte bediening, het leuk geprijsde menu en lekkere gerechtjes kom ik graag terug naar het restaurant met de vijfde smaak:Umami.

Restaurant Umami
Oudegracht 74
3511 AT, Utrecht
030-231 6484
www.umami-restaurant.com

In Den Haag zit ook een vestiging en binnenkort opent er een in Rotterdam (juli 2012).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten