Pagina's

woensdag 15 juni 2011

Bietensalade met haring


Sinds een week is de nieuwe haring weer te koop. Dippen in de uitjes, boven je hoofd houden en dan happen maar. Ik ben er dol op!

Bij de visboer koop ik altijd schoongemaakte maatjes waardoor ik eigenlijk niet weet hoe een haring er uit ziet. Dat is van de zotte dus heb ik ‘vuile’ haringen gekocht. De visboer vond het maar raar en zei dat hij niet buiten werktijden te bereiken was om mij uit de brand te helpen met schoonmaken. Wel gaf hij me een paar tips.

Eenmaal thuis ben ik aan de slag gegaan met de vette beessies; ik sneed met een scherp met langs de ruggengraat, daarna vanaf de kop eerst de ene kant van de graat losgemaakt en toen de andere kant. Als laatste schraapte ik het velletjes eraf.
Het fileren ging veel makkelijker dan ik dacht en ik vond het echt leuk om te doen. De filets verwerkte ik in deze salade:

Bietensalade met haring
Hoofdgerecht voor 2 personen of lunchgerecht voor 4 personen.
- 2 rauwe middelgrote bieten
- 1 appel, in fijne blokjes
- 6 zure augurkjes, in fijne blokjes
- 2 gefileerde haringen, in grove stukken
- 1 el gesnipperde ui
- 2 el mayonaise
- 2 el yoghurt
- 1 el mosterd
- 1 el fijngehakte peterselie
- 75 gram gemengde sla
- Peper en zout

Schil de bieten en snij ze in heel dunne plakken met een mandoline. Hak de plakjes daarna grof. Doe in grote kom samen met de appel, augurk, haring en ui. Meng de rest van de ingrediƫnten erdoor en breng op smaak met zout en peper. Lekker met een snee roggenbrood erbij.

Ik hou erg van de frisse knapperige rauwe biet. Mocht je dat niet willen blancheer dan de stukjes 1 minuut in kokend water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten