Pagina's

vrijdag 6 mei 2011

Ambachtelijk of achterlijk?


Op een plastic bak zit een sticker met de tekst Ambachtelijke Kwaliteit Huzaransalade met ham.
Wat betekent ambachtelijke kwaliteit eigenlijk? Ik associeer ambacht met vroeger, handwerk, traditie, oorspronkelijk. In ieder geval niet industrieel. En als we het over kwaliteit hebben dan verwacht ik dat er hele goede producten zijn gebruik die continu zijn. En misschien ook nog wel op een eerlijke wijze tot stand komen. Dus zo’n ambachtelijke kwaliteit huzarensalade is volgens mijn verwachting met liefde gemaakt van mooie producten in kleinschalige hoeveelheden naar recept van een oud omaatje.

Met dit in mijn achterhoofd nam ik een hap. Het rook zuur, het smaakte zuur, mondgevoel van een babyprak en klef vet blijft hangen aan mijn gehemelte. En het ergste: het tintelt in mijn mond alsof ik een sterretje heb aangestoken en opgegeten. Het eerste wat ik deed was een flinke slok water nemen en op de achterkant van de verpakking kijken. Oei! Wat een hoop ingrediënten! En in die hele lijst staan ook nog eens 12!!! E-nummers. Potjandorie. Wat heb ik een spijt dat ik een hap heb genomen. Had ik nou maar eerder het etiket gelezen.
Na wat speurwerk in het boekje 'wat zit er in uw eten' kwam ik erachter dat er nog eens 4 ingrediënten ook met een E-nummer vermeld hadden kunnen worden. En volgens mijn naslagwerk zijn het geen lieverdjes die toevoegingen. Nee hoor, ik loop nu kans op darmstoornissen, groei aandoeningen, mogelijk leukemie, hyperactiviteit, astma, oogirritaties, gedragsstoornissen, slapeloosheid, verzwakt immuunsysteem en ga zo maar door. Ok, na 1 hap zal het wel meevallen, maar wat heeft dit met ambachtelijke kwaliteit te maken? Met die vraag heb ik de fabrikant gebeld.

Na paar keer doorverbinden hebben ze me verteld dat het een lastig verhaal is en dat ik het per mail ontvang. Prima, dan kan ik het eens rustig doorlezen. Al meteen bij de eerste zin krulden mijn mondhoeken zich vermakelijk omhoog, moet je lezen:
‘Met ambachtelijk bedoelen wij dat een product in een fabriek op hygiënische wijze wordt geproduceerd, zonder dat er met handen het product wordt beroerd. Met onze wijze van produceren bereiken we een ambachtelijke uitstraling.’
Dus eigenlijk zou je aan de hand van deze tekst kunnen zeggen dat alles wat in fabrieken wordt geproduceerd ambachtelijk is. Dit is toch echt lariekoek! Hier wordt gewoon geprobeerd mij een slecht marketingverhaal door te strot te duwen.
Daarna legt de fabrikant uit dat ze door de Voedsel en Warenautoriteit gedwongen zijn op deze manier te produceren. Ok, ik heb er begrip voor dat de bereiding onder bepaalde omstandigheden moet gebeuren, maar wat het volgens hen dan nog te maken heeft met ambacht, daar snap ik echt niets van.
Oja, en deze uitspraak dan: ‘De ambachtelijke salades worden tevens zo genoemd door de wijze waarop de hoofdingrediënten zijn gesneden’ Met die zompige prut kan je mij echt niet overtuigen, laat staan met de lijst van chemische, ziekmakende toevoegingen onder de noemer ‘Om een langere houdbaarheid te kunnen garanderen, waarbij ook de smaak zoveel mogelijk wordt behouden, worden er conserveermiddelen en smaakversterkers toegevoegd.’

Ik zeg, laat je als consument echt niet wijs maken wat een fabrikant voor achterlijke naam op zijn bakkie of pakkie zet maar lees vooral wat erin zit. En beslis dan wat jij ervan vindt. Voor mij in ieder geval geen Ambachtelijke Kwaliteit Huzarensalade met ham bij de BBQ dit weekend. Ik maak het liever zelf met verse ingrediënten naar recept van mijn oma: echt ambachtelijk.

Recept zal ik binnenkort plaatsen.

6 opmerkingen:

  1. LOL Wat een omschrijving van "ambachtelijk" inderdaad.

    Sinds we erachter zijn dat manlief vrijwel geen last meer heeft van gruwelijke buikpijnen sinds we voornamelijk puur eten (dus eten zonder toevoegingen)komen dit soort salades het huis bijna nooit meer in. Maar ja... soms wil je (tegen beter weten in) wel eens iets kant-en-klaars uit de supermarkt. Na bestudering van het etiket ben ik daar meestal gelijk weer van bekomen en anders doet het onwel worden van manlief dat wel...

    Huzarensalade (en ook andere dingen trouwens) kan zo lekker zijn, maar dan niet uit de supermarkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad hoor ik van meer mensen dat lichamelijke klachten verdwijnen na aanpassen van hun voedingspatroon door, zoveel mogelijk, zonder E-nummers te eten. Het is wel zo dat niet alle toevoegingen slecht zijn want er zitten ook natuurlijke tussen.
    Fijn dat jij er op deze manier achter bent gekomen dat je lekker en gezond kan eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk is alles wat in een fabriek is bereid per definitie niet ambachtelijk. Ik heb best wat (food)fabrieken gezien, maar nooit een ambachtsman daar gezien.
    En wat vind je van al dat gesmeet met Italiaans en Toscaans op het etiket van producten die never nooit geen enkele Italiaans zou bedenken, laat staan eten? :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Marina,
    Dat is inderdaad ook hele mooie, al die potjes en prutjes van oma's uit kleine Italiaanse dorpjes terwijl het in Spanje is gemaakt in giga ketels. Marketing, zo fijn! En wij trappen er met zijn allen in. Heerlijk toch? Zal het onthouden voor artikeltje, was laatst in Toscane dus daar kan ik vast wat mee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij is 'liefde voor lekkers'toch bezweken door de E-nummers. Ik zit al 18 maanden op het recept van de huzarensalade van oma te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi, Het recept staat ook al bijna even lang online ;-) Hierbij het linkje waar je het kan vinden. Veel kookplezier! http://liefdevoorlekkers.nl/2011/05/13/ambachtelijke-huzarensalade-2/

      Groeten,
      Philippine

      Verwijderen