Pagina's

dinsdag 10 mei 2011

Koude kropslasoep met ceviche


Veel zon en een flinke fietstocht met onderweg een picknick in het vooruitzicht zette mij aan het denken wat voor hapjes ik in mijn fietskrat zou meenemen. Wat rondsnuffelend op de site van ZTRDG.nl kwam ik een inspirerend recept tegen: kropslasoep. Met de verwachting van zinderende hitte en klotsende oksels heb ik er een frisse, koude variant op gemaakt door de vis als ceviche te bereiden en er Turkse yoghurt bij te serveren.

Voor 4 personen:
- 1 tongfilet
- 2 limoenen
- 1 sjalotje, gesnipperd
- 3 aardappelen
- 30 gram gerookte spekreepjes
- 750 ml tuinkruidenbouillon van tablet (zelfgemaakt is natuurlijk lekkerder)
- 1 kropsla
- 2 el Turkse yoghurt
- Handje fijngesneden radijsjes en peterselie

Snij de tongfilet in dunne reepjes en doe ze in een kom. Voeg een kwart van het sjalotje en het sap van 2 limoenen toe zodat de vis net onder staat. Laat minimaal 2 uur op een koele plek in het zuur garen voor een goede ceviche.
Fruit in een middelgrote soeppan het spek en de rest van het sjalotje. Schil ondertussen de aardappels en snij ze in kleine blokjes. Voeg deze toe en bak kort mee. Giet de bouillon erbij en kook het geheel 10 min. Was de kropsla en verwijder het kontje. Kook de bladeren de laatste 2 minuten mee en pureer daarna de soep met een staafmixer glad. Voeg naar maak peper & zout toe. Laat de kropslasoep afkoelen en zet weg in de koelkast voor gebruik.
Serveer de koude soep met een lekkere klodder Turkse yoghurt, de ceviche en fijngesneden radijs & peterselie.

Voor de picknick nam ik de soep mee in een grote schoongespoelde sapfles. Deze had ik een uurtje in de vriezer gelegd zodat de soep nog koud was op moment van serveren in de buitenlucht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten